Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

10 redenen waarom 2017 een topjaar was voor de vegarevolutie

23-12-2017

Van vegan mayo bij de Smullers tot een vegan schap bij de Jumbo: de specaculaire groei van plantaardig eten was in 2017 overal in Nederland voelbaar. In dit vegan jaaroverzicht vertellen we je over de 10 tekenen dat veganisme dit jaar écht deel van de mainstream is geworden.

1. Veganisme was niet uit het nieuws weg te slaan


Fipronilcrisis, stalbranden, vegan huisdiervoer, schnitzelgate: vega onderwerpen waren dit jaar voortdurend in het oog van de media. De noodzaak om minder vlees te eten staat intussen niet meer ter discussie, de voornaamste vraag waarover opiniemakers zich buigen is: hoe? De Britse krant The Guardian liet zich zelfs expliciet lovend uit over het veganisme. En dan was er natuurlijk nog Arjen Lubach die uit de kast kwam als vegetariër in een veelbesproken item rond het 'Slechter Leven keurmerk'.

Beeld: VPRO

2. De vegamarkt was booming

De markt voor vleesvervangers groeide in 2017 met 10%, van 81,1 miljoen naar 89,3 miljoen euro. Ook plantaardig zuivel zat in de lift, met sinds 2014 een gemiddelde groei van 6,1% per jaar. De melkconsumptie daalde ondertussen met 8% over vier jaar. Google trends zag de interesse in veganisme in Nederland sterk stijgen. Steeds meer mainstream winkelketens speelden in op de trend: Smullers introduceerde vegan mayo en Coffeecompany vegan gebak.

Beeld: IRI

3. Rabobank roept vleesindustrie op tot waakzaamheid

“Watch out... or they will steal your growth!” waarschuwde de Rabobank investeerders de vleesindustrie in een nieuw rapport. De plantaardige markt rukt op en Rabo, veeteeltbank bij uitstek, begrijpt maar al te goed dat dit de bestaande marktverhoudingen bedreigt. Ook ING Bank bracht dit jaar een rapport uit over de Protein Shift. In dit onderzoek geeft een kwart van de Nederlands aan de komende vijf jaar minder vlees te willen gaan eten. Internationale bedrijven en investeerders, waaronder vleesgiganten als Tyson, reageren al door hun kansen te spreiden en geld te steken in opkomende vegan bedrijven.

Beeld: Rabo Research


4. Unilever gaat voor plantaardige biefstuk

Unilever, tot voor kort vooral synoniem aan Unox-rookworsten, zet volop in op plantaardig. Samen met o.a. De Vegetarische Slager en de Wageningen Universiteit werken zij aan de ontwikkeling van een veganistische biefstuk. Danone verschoof haar advertentiebudget om meer reclame te maken voor plantaardige zuivel en minder voor dierlijke.

Beeld: WUR

5. Amsterdam had een vegan restaurantboom

Amsterdam werd de laatste jaren als vegabolwerk voorbijgestreefd door Rotterdam, Groningen en Den Haag. Dit jaar haalde de hoofdstad de schade in met een ware explosie aan nieuwe restaurants. De Dutch Weed Burger Joint, Mr. And Mrs. Watson, en maar liefst twee filialen van de Vegan Junk Food Bar openden hun deuren. De populariteit van deze nieuwe eetplekken is ze vrijwel elke avond bomvol zitten. Ook thuiseters aten vaker vegan: Deliveroo zag maar liefst 53% toename in veganistische bestellingen.

Beeld: Vegan Junk Food Bar

6. De opkomst van het vegan schap

Het vegan supermarktaanbod nam in 2017 in rap tempo toe, met nieuwe vleesvervangers (van o.a. Vegafit, Vivera, HAK, GoodBite), vegan kwark (Alpro Go On) en een kleine explosie van vegan margarines. Ook zagen een sterke groei van gelatinevrij snoep en drop. In oktober opende Jumbo Vathorst als eerste in Nederland een volledig veganistisch vriesschap, geplaatst door distributeur Nextfoods. Het concept sloeg zo goed aan dat het in no time uitbreidde naar 10 andere locaties. Twee andere Jumbo's opende vegan meterschappen in samenwerking met VeganXL.

7. De politiek komt langzaam in beweging

Voor het eerst maakte de Nederlandse regering geld vrij voor plantaardige productontwikkeling. De 1,8 miljoen euro is nog een schijntje vergeleken met de miljardensteun die de vee-industrie uit de EU ontvangt, maar toch een belangrijk signaal dat de houding van de politiek begint te veranderen. De Europese Commissie kondigde aan om wettelijke definities vast te gaan leggen van 'veganistisch' en 'vegetarisch'. En de meer-dan-verdubbeling van de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer maakte duidelijk dat het ook de kiezer menens is.

Beeld: EZ

8. Vegan reclame op elke straathoek

Reclame voor plantaardig eten wordt steeds meer onderdeel van het straatbeeld, mede dankzij succesvolle crowdfundingcampagnes van Even Geen Vlees en BiteBack. Maar ook fabrikanten als Oatly en Vivera vulden bushokjes en stationshallen met promotie voor vegan producten. Grootste verrassing was Becel, die een landelijke campagne startte met een slogan die net zo goed bij ons vandaan had kunnen komen: “Planten zijn de toekomst”.

Beeld: Becel

9. Plantaardig eten was volop in ontwikkeling

Vraag op een ingrediëntenbeurs aan productontwikkelaars met welke nieuwe trends ze zich bezighouden, en het antwoord is in alle talen: vegan. Het is één van de snelst groeiende productcategorieën in de gehele voedingsindustrie. In de voorbije vier jaar nam het aantal nieuw gelanceerde zuivelalternatieven met 20% toe en het aantal vleesvervangers met 14%. Nieuwe ingrediënten, technieken en de belofte van gecultiveerde zuivel maken dat de vegan productinnovatie voorlopig nog niet ten einde is.

 

Beeld: Viva Las Vega's

10. De vega-beweging gaat internationaal

2017 was ook het jaar waarin de vega-beweging haar eerste internationale organisatie kreeg: ProVeg International. Wat Greenpeace is voor de milieubeweging en PETA voor dierenrechten, moet ProVeg worden voor plantaardig eten. Vanaf 2018 zal Viva Las Vega's verder gaan als de Nederlandse tak van deze nieuwe food awareness organisatie. Lees er hier alles over.

Beeld: ProVeg

Versnel de vegarevolutie

Help jij ProVeg om veganistisch eten leuk, lekker en makkelijk te maken voor iedereen? Steun ons werk met een gift.

Ja, ik steun ProVeg Nederland voor: met een
  • Eenmalige donatie
  • Maandelijkse bijdrage
  • Jaarlijkse bijdrage

Geschreven door: ProVeg Nederland

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee!

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...