Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Help, als vega op wintersport!

17-02-2018

Deze blog is gebaseerd op jarenlange ervaring in wintersportgebieden in Duitsland en Oostenrijk!

Als je wel eens op wintersport bent geweest, ken je het wel: overal hangen grote geweien, staan opgezette dieren en in een restaurant kun je de grootste lappen vlees bestellen. Gelukkig kun je steeds beter als een vega terecht in de wintersport gebieden. Vegetarische gerechten staan overal op de kaart. Ze bestaan voornamelijk uit kaas. Als veganist, consumeer je niets van een dier, dus ook geen kaas gemaakt van de melk van een koe (wel veganistische kaas!). Het kan dus best wel lastig zijn voor een (beginnende) veganist op wintersport en ook voor de flexitariër ligt de verleiding op de loer. Wij helpen je graag een handje op weg!

1. Goed ontbijten

Meestal ben je op wintersport een stuk actiever dan thuis. Ontbijt dus goed, zodat je je dag goed kan beginnen! Als je in een hotel verblijft en een ontbijtbuffet hebt, laat het hotel dan van tevoren even weten dat je komt! Misschien kunnen ze rekening houden met je voorkeuren. Vaak kun je in ieder geval een goede bodem leggen met de volgende producten:

  • Havermout
    Altijd wel aanwezig in de supermarkt en bij een ontbijtbuffet. In de lokale supermarkt kun je vaak ook plantaardige melk kopen. Met een beetje mazzel, hebben ze deze ook in een hotel. Als ze geen plantaardige melk hebben, kun je er ook heet water (wat er gewoonlijk staat voor de thee) overheen gieten. Maak je havermout ontbijtje af met fruit of jam!
  • Brood
    Is voor iemand die plantaardig wilt eten iets lastiger, omdat elke bakker zo zijn eigen recept heeft. Gelukkig weet de bakker vaak wel welk brood plantaardig is of niet. In het hotel kun je het ook navragen bij de bediening. Vraag het bij voorkeur op een rustig moment (of van tevoren), zodat ze het goed kunnen uitzoeken voor je. Er zijn altijd wel verschillende soorten jam aanwezig die je op je broodje kunt smeren. Vaak is er ook plantaardige boter (margarine is vaak plantaardig, meestal wordt dit aangegeven op de verpakking!) en verse groenten, zoals tomaat en komkommer. Wil je meer ontbijtbeleg? Kijk dan even in de supermarkt, vaak is er keuze zat: van plantaardige kaas tot een variatie aan groentespreads.
  • Fruit
    Het liefst vers, maar vaak ook afkomstig uit blik. Houd er rekening mee dat je in de bergen zit en er in de winter niet veel vers fruit aanwezig is. Het meeste wordt geïmporteerd. Fruit is meestal wel aanwezig, maar er is vaak niet al teveel keuze.

2. Lekker snacken 

Als je goed ontbeten hebt, is het misschien niet eens nodig, maar het is natuurlijk wel lekker. Een snack op wintersport moet makkelijk mee te nemen zijn. Hierbij dus wat tips voor een snack:  

  • Repen
    Lekker makkelijk. Koop ze in Nederland alvast in, dan weet je precies welke je lekker vindt en vega zijn. Of maak ze zelf! Er staan veel recepten online. Verpak ze per stuk in een stukje bakpapier.
  • Gedroogd fruit
    Aangezien vers fruit vaak groot is en snel beurs wordt is gedroogd fruit makkelijker om mee te nemen. Denk aan rozijnen en gedroogde vijgen en/of abrikozen!
  • Noten
    Geroosterd, ongeroosterd, gezouten of ongezouten; wat jij lekker vindt. Ze zijn in ieder geval super gezond en vullen goed!
  • Gewoon een broodje
    Als je verzot bent op brood, is een broodje natuurlijk ook gewoon een lekkere snack die goed vult! Druk hem een beetje plat als je te weinig ruimte hebt.

3. In het restaurant op wintersport

Oké, wat kunnen we krijgen? Voor de vegetariër een gerechtje met lokale ‘berg’ kaas? Voor iemand die veganistisch wil eten misschien een salade en een patatje. Op zich niet verkeerd, maar na twee dagen ben je daar ook wel klaar mee. Vraag altijd aan de serveerster of kok of ze een vega optie hebben. Misschien kunnen ze je positief verassen! De vraag is waarschijnlijk eerder gekomen en anders weten ze het voor de volgende keer!

Krautkraphen op wintersport

Op de foto een vega verassing genaamd Krautkraphen; zuurkool gewikkeld in bladerdeeg, geserveerd met een verse salade.  

Aangezien je niet altijd weet waar je uit eten gaat, geven we je hier wat tips om te bestellen. Weet je het wel? Kijk dan eens naar deze blog over vegan eten onderweg!

  • Salade
    In je beste Duits: ‘Glücklich mit einem Balsamico-Dressing und ohne Ei, bitte!’ of lekker zelf uitkiezen bij een salade bar! Vaak hebben ze een allergenen boekje als je het niet vertrouwt.
  • Soep
    Vegetarisch en misschien zelfs zonder room. Vraag het altijd even na, want soms hebben ze er al wat room in gedaan.
  • Gepofte aardappel, heerlijk! Vraag als je vegan bent wel of ze de room kunnen vervangen door iets plantaardigs. Misschien wat veganistische boter, verse groenten of een salade?
  • Italiaans
    Ze zijn er gek op ook in Oostenrijk en Duitsland! Vooraf een lekkere bruchette met tomaat en als hoofdgerecht misschien een vegetarische pizza of pasta zonder kaas? Vaak is er pasta met tomatensaus of Arrabiata (de pittige variant, zie foto hieronder). Voor de vegans wel even checken of het brood zonder melk is en de pasta/pizza zonder ei is. Anders hebben ze vaak een goeie maaltijdsalade met gegrilde groenten!
  • Aziatisch
    Van Thais tot Japans, in de Aziatische keuken hebben ze vaak veganistische gerechten. Ze gebruiken ook vaak tofu en linzen in de Aziatische keuken, deze zijn weer rijk in eiwitten (die je wel kan gebruiken op je vega wintersport)!

4. Je eigen maaltijd

Sowieso de goedkoopste en misschien ook wel de gezondste optie. In de supermarkt kun je vaak genoeg veganistische producten halen en anders kun je het altijd van thuis meenemen.

Met de auto? Dan kun je wat producten in de auto of dakkoffer bewaren. Doe bijvoorbeeld een dal afdaling net voor je lunchpauze. Haal even je (gekoelde) lunch box op en zoek een lekker plekje uit op het dakterras!  

Vergeet niet, je bent op vakantie en je bent daar om een leuke tijd te hebben. Wees flexibel en verwacht niet teveel, dan kan het alleen maar meevallen!

Heb jij nog tips voor een vega(n) wintersport? We horen het graag!

Geschreven door: Michelle Vellinga
Over Michelle: "In het dagelijks leven ben ik hoofdredacteur bij een netwerk van gezondheidswebsites waaronder Gezondheidsplein.nl. Ik vind het geweldig dat ik van mijn hobby, de combinatie gezondheid, voeding, dierenwelzijn en communicatie, mijn werk heb kunnen maken. Bij ProVeg houd ik me vooral bezig met de social media en blogs."

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee!

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...