Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Plantaardige eiwitten – Hoe kom je er als vega(n) aan?

21-08-2017

Hoe kom je dan aan je eiwitten? Dit is een vraag die je misschien wel eens gehoord hebt als je vertelt dat je geen dierlijke producten eet. Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Het eten van vlees is niet de enige manier om aan eiwitten te komen. Er zijn ook veel goede bronnen met plantaardige eiwitten. Je hoeft je als veganist geen zorgen te maken dat je te weinig eiwit binnen krijgt. Als je gevarieerd eet is het bijna onmogelijk om een tekort te hebben aan eiwitten. Wil je weten welke plantaardige eiwitbronnen er allemaal zijn? Lees dan snel verder!

Bonen

Kidneybonen, zwarte bonen, witte bonen, tuinbonen; bonen zijn er in verschillende vormen en maten. Ze zijn allemaal een goede bron van plantaardige eiwitten. Mungbonen, borlottibonen, kidneybonen en witte bonen bevatten de meeste proteïne. Gemiddeld wel 23 gram eiwit per 100 gram! Bonen zijn niet alleen veelzijdig, maar ook nog eens goedkoop! Eet jij vanavond een lekkere chili sin carne?

Linzen en erwten

Ook andere peulvruchten zoals linzen en erwten zijn een goede eiwitbron. Spliterwten bevatten zelfs 25 gram proteïne per 100 gram. Ook zijn linzen en erwten zowel gezond als goedkoop. Deze linzensoep van De Groene Meisjes smaakt altijd lekker.
plantaardige eiwitten - linzensoep

Foto: De Groene Meisjes

Sojaboon

De sojaboon is nog zo'n peulvrucht die boordevol eiwitten zit. In Azië eet men al duizenden jaren sojaproducten. In Nederland wordt deze boon ook steeds populairder. Het voordeel van soja is dat je er lekker mee kunt variëren. Naast de verschillende mogelijkheden zoals tempeh en tofu is er nog meer lekkers van soja verkrijgbaar. Wat dacht je van sojamelk, sojayoghurt of sojaburgers? Deze tofu-'eier'salade is trouwens ook het proberen waard!

Noten en zaden

Neem gerust een handje noten. Zaden en noten zijn niet alleen rijk aan eiwitten, maar ook aan gezonde vetten. Noten en zaden zijn een goed tussendoortje, maar ook heerlijk als topping van je smoothiebowl of overnight oats. De mogelijkheden met noten zijn eindeloos! Notenpasta's zoals pindakaas zijn ook rijk aan plantaardige eiwitten. Benieuwd naar waar je pindakaas allemaal voor kan gebruiken? Lees dan deze blog!

Cacaopoeder

Wie zei dat chocolade niet gezond was? Cacaopoeder bevat per 100 gram, 19 gram eiwit. Cacaopoeder kun je aan allerlei gerechten toevoegen. Wat dacht je van wat cacaopoeder in je pannenkoek, smoothie of plantaardige yoghurt? Probeer ook eens deze choco-pindakaashavermout.

Plantaardige eiwitten in groenten

Wist je dat bepaalde groenten ook veel eiwitten bevatten? Groenten die veel eiwitten bevatten zijn broccoli, boerenkool, kiemen, bloemkool en spinazie. Van groenten kun je nooit teveel eten. Een heerlijk recept is deze aardbei-spinaziesalade, lekker op een zomerse dag.
plantaardige eiwitten - aardbei spinaziesalade

Granen

Niet alleen peulvruchten zijn eiwitrijk. Ook granen zoals haver, boekweit, amaranth en quinoa zitten er vol mee. Niks is lekkerder dan je dag beginnen met een lekkere warme pap. Probeer eens een zomerse appel-kersenhavermout of choco amaranth crisps van Lisa Goes Vegan.
plantaardige eiwitten - choco amaranth crisps

Foto: Lisa Goes Vegan

Wil je meer weten over plantaardige eten? Meld je dan aan voor de VeggieChallenge en ontvang 30 dagen lang de lekkerste plantaardige recepten, en meer informatie over voedingstoffen en de vega lifestyle! 

Geschreven door: Vera Mildner

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee en win

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...