Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Diabetes en de voordelen van plantaardig eten

03-09-2017

Een plantaardig dieet kent vele voordelen, van het verminderen van dierenleed tot het redden van het milieu. Een voordeel dat misschien wel het beste te merken is, is het effect van een plantaardig dieet op de eigen gezondheid. De kans op veelvoorkomende ziektes zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziektes kunnen verkleind worden door dierlijke producten te laten liggen. In dit artikel zal worden ingegaan op de gevolgen van vleesconsumptie op diabetes en wat een vleesvrij dieet voor invloed heeft.

Diabetes

Wereldwijd hebben ruim 250 miljoen mensen diabetes (ook wel suikerziekte genoemd). Het wordt dan ook wel de epidemie van de 21ste eeuw genoemd. Ongeveer 80-90% van de mensen die aan de ziekte lijden, lijdt aan diabetes mellitus, type 2. Deze vorm staat ook wel bekend als een typische aandoening van welvaart, die ook in de volksmond bekend staat als "ouderdomsdiabetes". Het dieet speelt vaak een grote rol in het ontstaan van de ziekte. Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte waarvan de ontwikkeling los staat van het type dieet. Vleesconsumptie heeft dan ook alleen maar invloed op diabetes type 2. Het artikel richt zich dan ook voornamelijk op deze vorm.

Oorzaken van diabetes type 2

Diabetes, beter bekend als suikerziekte, verstoort het bloedsuikergehalte (glucose) in je lichaam. Bij gezonde mensen zorgt insuline voor de regeling van je bloedsuikerspiegel. Als je diabetes hebt maakt je lichaam zelf geen insuline aan, waardoor je bloedsuikerspiegel bij het eten van bepaald voedsel omhoog kan schieten. Door een gebrek aan insuline kan glucose dan namelijk niet goed worden afgebroken. In het ergste geval kan dit zelfs leiden tot een coma.

Obesitas en gebrek aan beweging zijn belangrijke risicofactoren voor de ontwikkeling van diabetes type 2. Meer dan 80% van de personen die door de ziekte getroffen worden heeft dan ook overgewicht. In eerste instantie reageert het lichaam niet goed meer op de insuline. Deze insulineresistentie wordt vooral bevorderd door de afzetting van vet in de bovenbuik ("appeltype"), aangezien daarvandaan vrije vetzuren in het bloed terecht komen. Als gevolg van een verhoogde glucoseconcentratie in het bloed veroorzaakt door overvoeding en insulineresistentie, gaat het lichaam overmatig insuline produceren. Dit leidt op lange termijn tot verminderde insulinevorming en uiteindelijk zal het lichaam zelfs helemaal stoppen met het aanmaken hiervan.

Symptomen & gevolgen

De meest voorkomende symptomen van diabetes zijn veel dorst en vaak moeten plassen. Het vaak moeten plassen komt doordat glucose met de urine wordt uitgescheiden bij een extreem hoge bloedglucoseconcentratie. De nieren kunnen het dan niet langer vasthouden.

Diabetes is op zichzelf al heel vervelend, maar kan daarnaast ook ernstige gevolgen hebben. De gevolgen van diabetes ontwikkelen zich over een periode van 10-15 jaar. De hoge concentratie glucose in het bloed leidt tot verandering in de kleine en grote bloedvaten. Dit komt overeen met atherosclerose (slagaderverkalking), wat het risico op een hart- of herseninfarct vergroot. Uitval van nieren, slechtziendheid en gewrichtsproblemen kunnen mogelijke andere gevolgen zijn.

Diabetes is dus vaak het gevolg van een ongezonde levensstijl en komt daardoor de laatste jaren steeds vaker voor. Wat vroeger gelabeld werd als een ‘ouderdomsziekte’, komt nu zelfs voor bij jonge kinderen. De ziekte is dan ook vaak een direct gevolg van overgewicht en een ongezond dieet. Bij het voorkomen van de ziekte is voeding dus erg belangrijk. Het is (nog) niet duidelijk of diabetes geneesbaar is.

Vezels verkleinen de kans op diabetes

Diabetes en plantaardig eten

Wel is duidelijk dat een plantaardig dieet een veel lager gehalte verzadigd vet heeft en rijk is aan voedingsvezels. Dit zorgt ervoor dat je minder snel last krijgt van overgewicht. Mensen die plantaardig eten hebben gemiddeld een lager BMI en dus minder snel last van overgewicht of obesitas. Verder hebben vegetariërs en veganisten lagere glucose en insuline waarden in het bloed. Door geen vlees te eten verkleinen plantaardige eters dus het risico op diabetes type 2.

Vezels en groenten

Het eten van veel vezels en groenten vermindert het risico op diabetes. Vezels zorgen ervoor dat suikers minder snel uit voedsel worden opgenomen. Hierdoor zal het suikergehalte in je bloed minder snel stijgen. Ontbijtgranen als havermout en muesli zitten vol met vezels. Ze zorgen daardoor dus naast voor een goede start van de dag, ook dat je het risico op diabetes verlaagt. Broodliefhebbers kunnen het beste voor volkorenbrood kiezen. Wil je een lekkere rijstmaaltijd maken? Kies dan voor zilvervliesrijst. Veel fruit eten heeft misschien niet altijd een direct effect op diabetes, maar het draag wel bij aan het voorkomen van overgewicht. Echter bevatten bijvoorbeeld bramen, rode bessen en sinaasappels ook veel vezels. Op die manier helpen zij dus ook tegen de ziekte.

Het risico van vlees

Tal van studies tonen het verband aan tussen vleesverbruik en het risico op diabetes. Hierdoor is het risico van type 2 voor vleeseters een stuk hoger in vergelijking met vegetariërs en veganisten. Mensen die ten minste eenmaal per week vlees, vis en/of voedsel met dierlijke producten eten lopen 30-40% meer risico. En natuurlijk: hoe meer vlees gemiddeld, hoe hoger het risico.

Mogelijke oorzaken liggen in de verzadigde vetzuren die worden opgenomen bij het eten van dierlijke producten. Verzadigde vetzuren bevorderen namelijk overmatige insuline concentraties in het bloed. De consumptie van vlees is daardoor dan ook een belangrijke risicofactor voor de ontwikkeling van diabetes.

Ben je geinteresseerd in de vele andere voordelen van plantaardig eten op zowel het gebied van gezondheid, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van dieren en milieu. Het boek de Vegarevolutie helpt je op weg. Ook op de website van de Viva Las Vegas vind je veel recepten om je goed op weg te helpen.    

Geschreven door: VLV
Viva Las Vega's maakt vega eten makkelijk, lekker en leuk voor iedereen.

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee en win

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...