Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Viva Las Vega’s Impact Report 2017

Beste lezer,

Met gepaste trots presenteren we jou ons allereerste Impact Report. Vegan advocacy is een bijzondere vorm van non-profit werk, om verschillende redenen. Er is nauwelijks iets te bedenken dat een breder palet aan positieve effecten op de wereld heeft, dan het promoten van plantaardig eten. We werken in feite als een dierenbeschermings-, gezondheids-, milieu- en ontwikkelingsorganisatie in één.

Tegelijk blijven al die positieve effecten vaak onzichtbaar: hoewel één persoon die veganist wordt duizenden dieren redt en miljarden liters drinkwater bespaart, lijkt het opvangen van individuele dieren, of het slaan van een waterput een stuk concreter. Viva Las Vega’s vindt het belangrijk om het onzichtbare zichtbaar te maken. En we werken graag met meetbare doelen en resultaten, zodat we zeker weten dat onze campagnes het gewenste effect hebben.

Dat levert soms verrassende resultaten op. Wie had kunnen denken dat je met enkel online campagnevoeren jaarlijks meer dan 96.000 dieren kunt redden? Van dit soort resultaten worden wij blij en trots dat we dit mooie werk mogen doen. We hopen dat je net als wij enthousiast wordt van deze resultaten en in 2018 samen met ons verder knokt voor een plantaardige wereld!

Veerle Vrindts

Directeur Viva Las Vega’s / ProVeg Nederland

P.S. Help je ons in 2018 om ons werk te blijven doen? Meld je aan als donateur of vrijwilliger!

 

VeggieChallenge: 30 dagen minder vlees

Recordaantal deelnemers

Ruim 15.000 deelnemers daagden zichzelf dit jaar uit om 30 dagen minder vlees te eten met de VeggieChallenge. Een record! Vrijwel allemaal besloten ze na afloop vaker plantaardig te eten, zo blijkt uit enqueteresultaten. Meer dan vierduizend deelnemers stopten geheel met vlees eten, zij werden vegetariër of veganist.

Driekwart deelnemers at vlees

Door de laagdrempelige insteek van de campagne in combinatie met zeer gerichte marketing, slagen we erin een voornamelijk vleesetend publiek aan te spreken. Bijna 80% van de deelnemers at vlees vóórdat ze deelnamen aan de campagne.

tienduizenden dieren gespaard

De deelnemers die na afloop van de VeggieChallenge hun dieet aanpasten, veroorzaken gezamenlijk een enorme besparing van dierenleed en milieuvervuiling. Per jaar zorgen zij ervoor dat er bijna 100.000 minder dieren hoeven worden gehouden – twee middelgrote kippenstallen vol! Ook besparen ze 412 voetbalvelden aan landbouwgrond, 800 Olympische zwembaden aan drinkwater en evenveel CO2-uitstoot als die van 336 autoritjes rond de evenaar!

Corporate outreach

Meer vegan opties

Meer dan ooit breidden we in 2017 onze contacten met het bedrijfsleven uit, om campagne te voeren voor meer en betere vegan opties. We spraken met meer dan 50 bedrijven uit de hele voedingssector, en haalden een aantal klinkende successen binnen.  Daarnaast richtten we in samenwerking met een groep private investeerders het allereerste veganistische investeringsfonds van Nederland op, om startende vegan bedrijfjes financieel en praktisch te ondersteunen.

Vegan mayo explosie

We voerden campagne voor veganistische mayonaise in snackbars, en met succes! Kon je in 2016 slechts in enkele biologische of vegetarische snackbars terecht voor een patatje met vegan mayo, dit jaar werd het “patatje met zonder ei” een begrip in de snackwereld. Meer dan 127 snacklocaties bieden nu vegan mayo aan, waaronder alle filialen van Smullers, Dapp en Manneken Pis. ISS, de cateraar van consultancybedrijf Accenture, schakelde in haar kantine volledig over op eivrije mayonaise: 500 liter mayo per jaar is nu 100% vegan!

Educatie

Vegan in de klas

Om een nieuwe generatie consumenten, koks en food-ontwikkelaars klaar te stomen voor een wereld zonder dierenleed, is Viva Las Vega’s dit jaar begonnen met het opzetten van een scholingsprogramma. We verzorgden tientallen gastlessen en lezingen voor studenten, foodprofessionals en andere geïnteresseerden. Ook gaven we presentaties over plantaardig eten aan tientallen docenten, die op hun beurt honderden leerlingen kunnen inspireren. Bijzonder blij zijn we met onze samenwerking met Aeres MBO in Almere: veganisme is nu vast onderdeel van het lesprogramma van de opleiding Food & Lifestyle!

Vegxperience

We reisden heel het land door met Vegxperience, onze pop-up tentoonstelling die mensen het hoe en waarom van plantaardig eten zelf doet ervaren.  Meer dan 5000 mensen werden rondgeleid door onze getrainde tourguides, en ruim 1100 zagen de wereld door de ogen van een dier in de unieke VR-experience iAnimal, ontwikkeld door Animal Equality. De tentoonstelling was dit jaar te zien op zeer diverse locaties, van de Nationale Gezondheidsbeurs tot Keltfest en de jaarlijkse zomerbarbecue van de Tweede Kamer.  

VeggieWorld

De grootste beurs voor de vega lifestyle

VeggieWorld was ook dit jaar weer de grootste beurs voor de vegan lifestyle. Dit jaar waren er zelfs twee edities: een beurs in de Jaarbeurs Utrecht en een knusse Winter Fair in de Expo Haarlemmermeer. In totaal trokken deze evenementen over de 10.000 bezoekers, waaronder naar schatting ruim 700 omnivoren. VeggieWorld bood plaats aan meer dan 100 verschillende aanbieders van vegan producten.

Media outreach

vega in het nieuws

We hebben er weer hard aan getrokken om vega eten zo groot en zo veel mogelijk zichtbaar te krijgen in de krant, op tv en op de radio. Onze campagnes en nieuwsberichten werden onder meer opgepikt door De Volkskrant, Metro, SBS6, de Nieuwsshow (NPO Radio 1) en BNR Nieuwsradio. Het totale bereik van onze media-optredens bedroeg dit jaar meer dan 2 miljoen mensen.

Institutionele outreach

Planten op de politieke agenda

We zetten verschillende activiteiten op om de politieke besluitvorming rondom plantaardig eten te stimuleren. Zo voerden we actie tegen de NVWA, die De Vegetarische Slager beschuldigde van ‘misleiding’. Meer dan 80 mensen dienden als gevolg zelf een klacht in bij de NVWA. Samen met onze buitenlandse collega’s haalden we ruim 60.000 handtekeningen op om de veehouderij op de agenda te krijgen van de internationale VN-klimaatconferentie in Bonn. Ook sloten we ons aan bij de TransitieCoalitie Voedsel, een verbond dat het voedselsysteem in Nederland gaat verduurzamen.

Onderscheidingen

Ons werk kan steeds meer rekenen op maatschappelijke erkenning. Veerle Vrindts en Pablo Moleman, twee founders van Viva Las Vega’s, werden dit jaar beide opgenomen in de Food100, een lijst van invloedrijke voedselveranderaars. Pablo kreeg daarnaast een plaatsje in de Duurzame Jonge 100 en Veerle in de Viva400. Het laat zien dat het belang van plantaardig eten steeds breder wordt gesteund!

ProVeg International

Samen sterker

We werkten dit jaar samen met collega’s in het buitenland aan de oprichting van ProVeg International. Vanaf 2018 gaan wij verder als de Nederlandse tak van deze nieuwe internationale organisatie. Door onze krachten te bundelen met vega activisten in andere landen hopen we in de toekomst een nog veel grotere impact te hebben.

 

Sluit je aan bij onze beweging in 2018

Zeg het voort

Verander je eetpatroon

Word donateur

Word vrijwilliger

Help de dieren, steun ons werk

Word nu lid van Stichting Viva Las Vega's of doe een eenmalige donatie.

Ja, ik steun ProVeg Nederland voor: met een
  • Eenmalige donatie
  • Maandelijkse bijdrage (Vriend van Viva las Vega's)
  • Jaarlijkse bijdrage (Vriend van Viva las Vega's)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...