Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Mealpreppen: een week lang lekker, gezond en vega eten

11-06-2017

Een week lang lekker, gezond en vega eten kan soms best een opgave zijn, zeker als je haast hebt en koken erbij inschiet. Door goed te plannen kun je het jezelf veel makkelijker maken. Bijvoorbeeld door in het weekend (of op maandag) de tijd te nemen om je maaltijden te plannen en (deels) te maken. Dit wordt ook wel mealpreppen genoemd en zorgt ervoor dat je veel minder tijd kwijt bent in de keuken. Je hebt dan wel elke dag lekkere, gezonde en gevarieerde maaltijden op tafel staan. Voor succesvol mealpreppen is een aantal stappen nodig en daar lees je in dit artikel meer over!

Voorraadkast

Mealpreppen begint bij een goedgevulde voorraadkast. Een aantal dingen dat niet mag ontbreken in je voorraadkast is:
  • Gedroogde bonen en linzen;
  • Blikken bonen, mais, kokosmelk en tomatenblokjes en –puree;
  • Meel, bloem, zelfrijzend bakmeel, bakpoeder en baksoda;
  • Granen zoals havermout, spelt, quinoa, rijst en pasta;
  • Noten en zaden, zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, pijnboompitten, zonnebloempitten en pompoenpitten;
  • Gedroogd fruit zoals dadels, abrikozen en rozijnen;
  • Uien, knoflook, gember en (zoete) aardappels (houd er rekening mee dat ze minder lang houdbaar zijn dan de andere producten op deze lijst);
  • Gedroogde kruiden;
  • Olie, azijn en sojasaus.
Voorraadkast mealpreppen Veel van deze producten kun je in bulk kopen, bijvoorbeeld bij een toko of in grootverpakking bij de natuurwinkel of verpakkingsvrije winkel. In bulk kopen is meestal goedkoper, omdat er minder verpakking voor nodig is. Daardoor is het ook nog eens beter voor het milieu. Natuurlijk is het niet nodig om van alle categorieën op de lijst elke mogelijke variant in je kast te hebben. Zorg ervoor dat je uit elke categorie iets hebt, dan ben je al een eind op weg.

Mealpreppen

Dit is het leuke deel: tijd om je maaltijden te plannen. Neem rustig de tijd om uit te zoeken wat je de aankomende week wilt eten. Ga dan bijvoorbeeld je favoriete blogs na (De Groene Meisjes maakt het je makkelijk en zet elke week een weekmenu online) of sla je kookboeken eens open.

Ontbijt

Voor het ontbijt kies je bijvoorbeeld voor overnight oats of havermout. Beide gerechten zijn een aantal dagen te bewaren in de koelkast, de havermout hoef je dan alleen even op te warmen. Of kies voor een smoothie(bowl). Snijd hiervoor de ingrediënten vast in kleine stukjes. Doe dit vervolgens per portie in een diepvrieszakje of -bakje, klaar om te gebruiken.

Lunch en diner

Zorg ervoor dat je in elk geval voor elke avond een maaltijd hebt, voor de lunch kun je vaak restjes opeten van de avond ervoor. Kijk wat er nog in je voorraadkast ligt en maak een boodschappenlijst met dingen die nog ontbreken en die je nodig hebt voor de aankomende week. Door een lijstje te maken voorkom je dat je te veel koopt (is beter voor het milieu én voor je portemonnee) en dat je ongezonde dingen koopt (in theorie dan hè, die Oreo’s zijn toch wel heel aantrekkelijk).

Koken en bewaren

Dan komt het op het echte koken aan. Sommige gerechten, zoals curry's, stoofpotten en burgers, kun je prima een aantal dagen van tevoren maken. Bewaar je creatie daarna in de koelkast of vries in. Voor andere gerechten maak je alvast een deel zodat je later tijd bespaart.  Maak bijvoorbeeld een grote portie pastasaus of snijd de groenten voor een roerbakmaaltijd van tevoren.
Thaise curry
Zorg ervoor dat je producten die kort houdbaar zijn het eerste opeet, zodat je voedselverspilling voorkomt. Als je het jezelf extra gemakkelijk wil maken in een drukke tijd, zoals een tentamenweek, kook je van tevoren en vries je een aantal porties in. Ze heb je toch een gezonde en vega maaltijd achter de hand. Zonder dat je er nog moeite voor hoeft te doen! Met deze tips kun je er weer tegenaan, duik lekker de keuken in en ontdek hoe lekker én makkelijk vega eten kan zijn!

Geschreven door: Anna Keet

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee en win

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...