Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Plantaardige melk: alle soorten op een rijtje!

09-08-2018

Het plantaardige melk schap barst tegenwoordig uit z’n voegen, daardoor kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In dit artikel lees je hoe gezond plantaardige zuivel eigenlijk is, welke soorten er zijn en wanneer je deze gebruikt en welke soort het meest geschikt is voor in de koffie.

plantaardige melk

Is plantaardige melk gezond?

Je wilt graag dierlijke melk vervangen door een plantaardige melk, super goed bezig natuurlijk! Maar is het ook een beetje gezond? Koemelk is rijk aan eiwitten, calcium en vitamine B12 maar bevat daarnaast ook verzadigde vetten en cholesterol. In volle koemelk zit zo’n 9 mg cholesterol, in halfvolle melk 5 mg en in geitenmelk 11 mg cholesterol. Daartegenover zit in geen enkele plantaardige melk cholesterol. Vaak wordt een zuivelvervanger verrijkt met vitamine B12 en calcium om het een vergelijkbare voedingswaarde te geven als koemelk. Iedere  plantaardige melk is anders, sommige soorten bevatten meer eiwitten, andere weer meer suikers of vetten. In onderstaande tabel vind je een vergelijking van de voedingswaarde van verschillende soorten melkvervangers. Voor de vergelijking is altijd gekozen voor een verrijkte en ongezoete variant indien beschikbaar.

Soort (per 100 ml)Calorieën (kcal) Vet (g)Eiwit (g)Koolhydraten (g)Calcium (mg)Vitamine B12 (mcg)
Koemelk, halfvol481,53,54,51200,45
Sojamelk332,03,50,01200,38
Amandelmelk131,10,40,01200,38
Kokosdrink521,10,2101200,38
Speltmelk451,00,08,6--
Rijstmelk471,10,19,91200,38
Cashewmelk231,10,52,61200,38
Havermelk451,51,06,51200,38
Hazelnootmelk473,20,73,6--

plantaardige melk

Soorten plantaardige melk

Melk vervangen in een recept of om zo te drinken is erg simpel. Je kiest een plantaardige melksoort en vervangt de dierlijke melk hier een op een door. Als je nog nieuw bent met zuivelvervangers is het misschien nog even zoeken welke soort je het lekkerst vindt. Er zijn zo veel verschillende soorten plantaardige melk te vinden in de supermarkt dat je misschien niet meer helemaal duidelijk hebt wanneer je nu welke soort gebruikt. Hieronder vind je een handig overzichtje met uitleg.

Sojamelk

Sojamelk is de meest voorkomende melkvervanger en vaak ook de goedkoopste. Tegenwoordig kun je sojamelk in iedere supermarkt krijgen en ook in steeds meer horecazaken kun je sojamelk krijgen in je koffie. Sojamelk lijkt qua voedingswaarde en eigenschappen het meest op koemelk en is daardoor erg algemeen te gebruiken. De smaak van sojamelk is redelijk zoet en niet iedereen vindt het lekker.

Amandelmelk

Amandelmelk is een romige plantaardige melksoort en heeft een neutrale en nootachtige smaak. Je kunt amandelmelk daardoor vrij algemeen gebruiken. Maar het is het meest geschikt om mee te bakken en in ontbijtrecepten zoals overnight oats.

plantaardige melk

Havermelk

Havermelk is erg geschikt om in de koffie te gebruiken omdat het goed opschuimt. Maar ook in smoothies en havermout is het erg lekker. Het is neutraal van smaak, romig en een tikje zoet.

Rijstmelk

Rijstmelk lijkt van alle plantaardige melksoorten het minst op melk, zowel qua smaak als qua voedingswaarde. Deze melkvervanger is een tikje waterig en erg zoet van smaak. Hierdoor kun je het prima gebruiken in een zoet recept.

Speltmelk

Net als rijstmelk is ook speltmelk wat zoeter van smaak en scoort het ook qua voedingswaarde niet heel erg goed in vergelijking met koemelk. Speltmelk smaakt vooral goed in de koffie.

Cashewmelk

Cashewmelk is een romige melkvervanger en heeft een licht zoete smaak. Hierdoor is het erg goed in koffie of smoothies te gebruiken. Cashewmelk kun je ook gebruiken in hartige recepten.

plantaardige melk

Kokosmelk/ kokosdrink

Plantaardige melk gemaakt met kokos heb je in twee verschillende varianten. Kokosmelk zit meestal in een blik en een stuk romiger en dikker dan wat je van melk bent gewend. Kokosdrink zit in een drinkpak en heeft wat meer de eigenschappen die je gewend bent van melk. Zowel kokosmelk als kokosdrink hebben een wat vettere en heftigere smaak dan de meeste zuivelvervangers. Je moet er van houden, maar als je er van houdt is het erg lekker in hartige gerechten zoals curry.

Hazelnootmelk

Hazelnootmelk heeft een romige en nootachtige smaak. Hierdoor is het vooral erg lekker om (warme) chocolademelk of baksels mee te maken.

plantaardige melk

Plantaardige melk voor in de koffie

Drink je melk in je koffie en wil je dit graag vervangen? Er bestaan speciale soorten plantaardige barista melk, speciaal om op te schuimen. Hiervoor kun je de Alpro for Professionals, Alpro Barista en de Oatly Barista gebruiken. Maar ook ‘gewone’ zuivelvervangers zijn geschikt om in de koffie te drinken en op te schuimen. Dit werkt het beste met sojamelk, havermelk en amandelmelk.

Plantaardige melk met een smaakje

Gek op chocolademelk, fristi of een andere melksoort met een smaakje? Ook hiervoor is een plantaardige alternatief te vinden! Zo koop je bijvoorbeeld sojamelk met chocolade, macchiato, rode vruchten, vanille of banaan smaak van het merk Alpro of havermelk met chocolade, sinaasappel/mango of vanille smaak van het merk Oatly.

plantaardige melk

Zelf plantaardige melk maken

Naast kopen kun je ook heel makkelijk je eigen plantaardige melk maken. Dit is makkelijk te doen door water te blenden met bijvoorbeeld haver, amandel of hazelnoot en het vervolgens uit te laten lekker in een kaasdoek. Meer weten over hoe je dit zelf maakt? Lees dan dit artikel van de Groene Meisjes.

Geschreven door: Merel
In het dagelijks leven werk ik als Associate Scientist op het laboratorium. Daarnaast kun je mij kennen van mijn blog en vegan taartenbedrijf Blackbirds and Cakes. Mijn grote passies zijn reizen, fotograferen, dierenwelzijn en alles wat met eten te maken heeft. Deze passies komen ook goed van pas bij ProVeg waar ik mezelf bezig houd met de blogs en social media.

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee!

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...