Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Is soja gezond? En is het gezonder dan vlees?

14-09-2017

Soja zit in steeds meer producten die in onze supermarkten te vinden zijn. Zo zit het in tofu, tempé en de meeste vleesvervangers, maar zijn er ook al veel soorten sojamelk en -yoghurt te verkrijgen. Over het algemeen is er veel onduidelijkheid over of soja gezond is. Het zou een negatieve invloed hebben de hormoonbalans, maar aan de andere kant de kans op ziektes als kanker en hart- en vaatziekten verkleinen. Hoogste tijd dus om uit te zoeken of soja gezond is of niet.
soja gezond- alpro - 600x340

sojaproducten van Alpro als alternatief voor zuivel

Waar komt soja vandaan en wat zit erin?

Het land van oorsprong van de sojaboon (afgekort als soja) is China. De eiwitrijke bonen werden vele jaren alleen hier als levensmiddelen gekweekt. Pas in de 18de eeuw vond het zijn weg naar Europa. De warmte liefhebbende plant behoort tot de familie van de vlinder-zaailingen (huskies) en is het basisvoedsel in de meeste Aziatische landen. Een éénjarige sojaplant heeft een hoogte van ongeveer 1 meter. In hun peulen zitten maximaal 5 sojabonen, die in ongeveer 100 dagen na het planten volgroeid zijn. Afhankelijk van de variëteit verschillen ze in grootte, vorm en kleur. Wereldwijd komt het grootste deel van de soja uit de VS, Argentinië en Brazilië. Sojabonen worden ook in Europa gekweekt, bijvoorbeeld in Italië, Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland. Soja is rijk aan waardevolle voedingsstoffen. De bonen bevatten ongeveer 37% eiwit. Dit maakt ze één van de top dragers van plantaardig eiwit en daarom zijn ze ideaal voor een veganistisch dieet. De bonen bevatten ook alle essentiële aminozuren en mineralen zoals magnesium en kalium. Daarnaast zitten in de sojabonen de belangrijke vitaminen B en E. Als laatste bevatten ze ook ongeveer 20% olie en daarmee is soja 's werelds belangrijkste oliezaad.

Soja en kanker

Je zou dan ook gewoon zeggen dat soja gezond is. Toch wordt er soms gezegd dat vrouwen met borstkanker beter geen sojaproducten kunnen eten. Verschillende onderzoeken wijzen echter uit dat sojaproducten geen negatieve invloed hebben op borstkanker. Er zijn zelfs onderzoeken waarin het gebruik van sojaproducten de prognose van vrouwen met borstkanker zou verbeteren. Soja is namelijk rijk aan isoflavonen. Isoflavonen worden ook wel fyto-oestrogenen genoemd, omdat deze groep stoffen heel erg op oestrogeen lijkt. Langere blootstelling aan dit vrouwelijke hormoon verhoogt de kans op het krijgen van borstkanker. Isoflavonen zouden de plek van oestrogeen innemen en daarmee dus de kans op het krijgen van borstkanker verlagen. Op voeding en kanker info is het laatste nieuws te vinden wat betreft de invloed van soja op kanker. Zij geven aan dat dagelijks 2-3 sojaproducten gegeten kunnen worden zonder meer risico te lopen. Het gebruik van soja supplementen raden zij af. Uit studies in Aziatische bevolkingsgroepen blijkt verder dat een matige consumptie van sojaproducten het risico op prostaatkanker verlaagd. In westerse populaties is dit echter nooit wetenschappelijk aangetoond.

Soja en cholesterol

Soja bevat veel onverzadigd vet, vezels en vitaminen en mineralen. Traditionele sojaproducten zoals tofu en Tempeh zijn door de voornamelijk onverzadigde vetzuren dan ook gezond voor hart- en vaatziekten. Het vervangen van levensmiddelen met voornamelijk verzadigde vetzuren, zoals vlees en zuivelproducten, door sojaproducten heeft dan ook een direct positief effect of het bloedcholesterolgehalte. Van soja proteïne is ook bewezen dat het een lichte LDL-cholesterolverlagende werking heeft (het slechte cholesterol). Om hart- en vaatziekten te voorkomen is het gebruik van sojaproducten dan ook zeker aan te raden. Bovendien zijn er indicaties uit studies dat sojaboonolie het risico op botontkalking (osteoporose) verkleind.

Soja en de hormoonbalans

Sommige mensen twijfelen of soja alleen maar positieve effecten heeft op onze gezondheid. Die angst komt met name voor uit de angst voor de isoflavonen die in de sojabonen voorkomen. Omdat isoflavonen vergelijkbaar zijn met structuur van menselijk oestrogenen, kunnen ze ook binden aan onze oestrogeenreceptoren. Daarom worden ze ook wel eens phyto-oestrogenen genoemd. Hun werking echter anders en heeft soms zelfs een tegengesteld effect. Volgens de huidige stand van de wetenschap heeft een normale consumptie van sojaproducten dan ook meer positieve dan negatieve effecten op de gezondheid. Een normaal voedselgebruik van sojaproducten zorgt volgens de huidige wetenschappelijke kennis voor een ongevaarlijke inname aan isoflavonen en steeds worden meer gezondheidsvoordelen van soja ontdekt. Zelfs voor vrouwen met borstkanker is soja veilig om te consumeren. Volgens een recente studie van de World Cancer Research Fund International verbetert het gebruik van soja zelfs de kans op genezing na een borstkankerdiagnose. Met name voor jonge vrouwen kan het dagelijks gebruik van soja de kans op borstkanker op latere leeftijd verlagen.

"... het consumeren van een dieet rijk aan soja is geassocieerd met een 25% verlaging van borstkankerontwikkeling en 15% vermindering in sterfte door borstkanker" (Journal of Family Practice, 2015).

Krijgen mannen borsten door het drinken van sojamelk?

Er zijn ondertussen ook talrijke meta-studies gedaan naar de vraag of soja invloed heeft op de mannelijkheid en vruchtbaarheid van mannen. Het resultaat was geruststellend: soja heeft geen effect op spermaproductie, vruchtbaarheid of de mannelijkheid van mannen die een normale hoeveelheid soja gebruiken (maximum 4 porties per dag). Het is ook een mythe dat het gebruik van soja mannen vrouwelijke eigenschappen zou geven. Wil je meer weten over de mythes rond soja en gezondheid? Kijk dan zeker deze video van de lezing van Dr. Mark Messina, gespecialiseerd in de effecten van soja op menselijke gezondheid.
soja gezond

Soja gezond tegen hart- en vaatziekten

Soja gezond?

Een normale sojaconsumptie van 2-4 sojaproducten per dag past dus prima binnen een gezond voedingspatroon. Het is niet kankerverwekkend en mogelijk verlaagt het zelfs de kans op prostaatkanker en zorgt het voor een betere prognose bij borstkanker. Het is dan ook beter levensmiddelen van dierlijke producten te vervangen door sojaproducten. Dankzij de onverzadigde vetten, vezels en vitamines en mineralen kunnen we soja dus zelfs een gezond product noemen. Kies je toch liever voor een sojavrij dieet, bijvoorbeeld omwille van een soja-allergie? Op onze site hebben we veel soja-vrije recepten staan die je makkelijk kan vinden met de filters bovenaan de pagina. In de recepten die soja bevatten is het vaak te vervangen. Als je plantaardige melk in een recept moet gebruiken kun je naast sojamelk ook kiezen voor amandelmelk, rijstmelk, havermelk of jouw favoriete vegamelk. In de supermarkt vind je steeds meer soorten. Mocht je een soja-allergie hebben of om een andere reden soja willen mijden, dan is dat goed mogelijk en hoef je niet bang te zijn dat je iets te kort komt. Er is keuze genoeg!  

Geschreven door: Jesse Van Elzelingen

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee en win

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...