Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Vegan Moederdag ontbijt: vier lekkere recepten

10-05-2018

Misschien vind je het allemaal wat overdreven, maar de tweede zondag van mei is het weer zover: Moederdag. En ook al hoor jij bij ‘Team Commerciële Onzin’, bij Moederdag hoort een ontbijt op bed toch? Onze moeders doen veel voor ons, ze verdienen het om verwend en verrast te worden! Maar, een vegan Moederdag ontbijt waarmee je je moeder helemaal in de watten legt… Denk je dat dat lastig is? Lees dan snel verder voor vier vegan Moederdag-proof ontbijtrecepten van verschillende vegan bloggers!

Pannenkoekentoren

Vegan Moederdag ontbijt: pannenkoeken

Mmm, pannenkoeken! Zo’n hele stapel helemaal voor haar. Welke moeder kan die nou niet waarderen?! Met dit recept van SquatCilla maak je de lekkerste fluffy pannenkoeken.

Recept

  • Doe 100 gram volkoren bloem, één eetlepel maïzena, één theelepel bakpoeder en twee theelepels kaneel in een kom en meng goed door elkaar.
  • Voeg daarna 150-200 milliliter plantaardige melk toe, één eetlepel plantaardige olie, één theelepel vanille extract en één theelepel appelciderazijn toe en roer tot een glad beslag zonder klontjes. Het beslag mag vrij dik zijn, maar natuurlijk niet heel dik. Kijk zelf dus even hoeveel melk je precies nodig hebt.
  • Verwarm een koekenpan met een goede antiaanbaklaag op middelhoog vuur. Je kunt zowel water als olie gebruiken om in te bakken.
  • Doe een beetje beslag in de pan tot je een pannenkoekje hebt van circa 10 centimeter.
  • Keer je pannenkoekje om en bak tot hij klaar is. Herhaal tot het beslag op is.
  • Versier je pannenkoekentoren met sojayoghurt, blauwe bessen, amandelschaafsel, jam, of natuurlijk de favoriete topping van je moeder.

Bosbessen scones

Vegan Moederdag ontbijt: scones

Scones zijn kleine zoete broodjes die oorspronkelijk uit Schotland komen. Deze scones van The Green Happiness zijn lekker luchtig met een zachte kokossmaak, verse blauwe bessen en rozemarijn. Een feestje om de dag te beginnen!

Recept

  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een ovenplaat met bakpapier. 
  • Meng in een kom 200 gram zelfrijzend bakmeel met 20 gram (kokosbloesem)suiker en een snufje zout. Gebruik bij voorkeur een nieuw pak zelfrijzend bakmeel. Het bakpoeder schijnt dan verser te zijn. Hierdoor worden de scones extra luchtig.
  • Maak het blik kokosmelk open en roer het goed door. Roer vervolgens de kokosmelk door het meel. Houd 2 eetlepels kokosmelk achter. Roer totdat alle ingrediënten net goed gemengd zijn, dus niet te lang. Als het deeg nog te plakkerig is, voeg dan nog wat extra meel toe en meng voorzichtig. Het deeg mag niet te droog worden.
  • Was 150 gram blauwe bessen (verse, of ontdooi wat diepvriesfruit) en roer voorzichtig door het beslag heen. Optioneel: Haal de blaadjes van twee takjes verse rozemarijn (5 gram), snijd deze klein en roer door het beslag. 
  • Maak acht kleine balletjes van het beslag en verdeel ze over de ovenplaat. Bestrijk elke scone met wat overige kokosmelk. Strooi er eventueel nog een heel klein beetje (kokosbloesem)suiker overheen. 
  • Zet de scones in het midden van de voorverwarmde oven en bak in ongeveer twintig minuten goudbruin. Laat iets afkoelen en serveer. 

Traditioneel worden scones met clotted cream en marmelade gegeten. Je kunt bij deze scones eventueel wat plantaardige kwark of yoghurt serveren. Maar de scones alleen smaken ook al erg goed!

Frambozen kruimeltaart

Vegan moederdag ontbijt: crumble taart

Zoet, zoeter, zoetst! Taart kan toch best als vegan Moederdag ontbijt? Lisa van Lisa goes Vegan bedacht deze raspberry caramel crumble pie voor Valentijnsdag. Maar deze taart doet het natuurlijk ook heel goed op Moederdag. Dat is immers ook een dag vol liefde!

Recept

  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed de onderkant van een taartvorm met bakpapier.
  • Maak eerst de bodem door 200 gram havermeel (havermout gemalen in keukenmachine), vijf eetlepels gesmolten kokosolie, twee eetlepels dadelsiroop en een snufje zout bij elkaar te doen in een grote bak. Kneed met je handen totdat je een deegachtige structuur krijgt. Is het te kruimelig? Voeg wat extra water/dadel siroop toe. De bodem wordt een soort zanddeeg. Maak deze niet te zoet.
  • Bekleed de onderkant van de taartvorm met het deegmengsel en zet hem voor 15 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Maak ondertussen de karamel door vijftien dadels, een kopje water, merg van een kwart vanillestokje en een halve theelepel zout in een keukenmachine te mixen. Bewaar de karamel voor straks.
  • Verwarm daarna 250 gram bevroren frambozen op heel laag vuur in een steelpannetje, laat afkoelen en bewaar deze ook voor straks. Als je verse frambozen gebruikt hoef je ze niet te verwarmen. Deze kun je iets kapot drukken met een vork zodat je een frambozen compote structuur krijgt.
  • Haal de bodem uit de oven en kijk of hij goudbruin is gekleurd. Laat de oven aan staan voor de crumble. Laat de bodem eventjes afkoelen. Eenmaal afgekoeld kan je de karamel erop smeren. Zet de koek nu voor 10 minuten in de vriezer zodat de karamel hard wordt. Smeer daarna de frambozen compote erop.
  • Tenslotte maak je de crumble. Combineer 90 gram havermout, vier eetlepels (ongeveer 120 ml) gesmolten kokosolie, vier eetlepels dadel/rijst/agave siroop, twee handjes gehakte noten naar keuze (bijvoorbeeld walnoten) en een snuf zout in een grote bak en meng alles goed. De crumble moet een beetje vochtig zijn. Leg de crumble op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak deze in 10 minuutjes goudbruin en knapperig. Let op dat de noten niet aanbranden! Strooi de crumble pas over de taart vlak voordat je hem gaat serveren, anders wordt het zompig.

De dadel/rijst/agave siroop uit het recept kun je ook vervangen met suiker als je dat wilt. Siropen zijn over het algemeen wat zoeter, dus heb je ongeveer een kwart meer suiker nodig. In plaats van frambozen kun je natuurlijk ook ander fruit gebruiken dat jouw moeder lekker vindt. Wat denk je van appel, peer of kersen?

Smoothiebowl

Vegan Moederdag ontbijt: smoothiebowl

Houdt jouw moeder van een iets gezonder ontbijtje? Misschien is een lekkere smoothiebowl dan iets voor haar vegan Moederdag ontbijt. Kies je moeders favoriete fruit of lievelingskleur en laat je creativiteit er op los! Je kunt de bowl als een echt kunstwerkje versieren. Hoe je in zes stappen de perfecte smoothiebowl maakt lees je in dit blog

Ga jij je moeder verrassen met een van deze feestelijke vegan Moederdag recepten? Of heb je nog meer inspiratie nodig? Eerder deelden we recepten voor lekkere Paasontbijtjes en ook de receptendatabase van ProVeg staat vol met lekkere ideeën. Deel je vegan Moederdagontbijt via de Facebookpagina van ProVeg, gebruik de hashtag #provegnl op Instagram, of #provegnl op Twitter!

 

Geschreven door: Ilona de Ruijter
Over Ilona: "In het dagelijks leven werk ik bij Tauw aan duurzame oplossingen voor een betere leefomgeving. In mijn vrije tijd ben ik veel met plantaardig eten bezig: erover lezen, koken en uit eten gaan. Daarover schrijf ik met veel plezier blogs voor Viva las Vega's. Daarnaast ontdek ik graag nieuwe plekjes in binnen- en buitenland".

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee!

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...