Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Vegan paasontbijt: ideeën & tips!

29-03-2018

Pasen… Wollige lammeren sieren de wei met bokkensprongen, pluizige kuikens pikken graan van de grond, hier en daar hoppen wat konijnen rond, terwijl een willekeurig gezin geniet van een luxe paasontbijt. Een gekookt eitje, een met roomboter gevulde tulband, paaseieren en kippetje van roomboter. Wij van ProVeg zeggen, dat kan anders! Wij willen jullie graag inspireren met onze paasachtige, plantaardige recepten voor een onvergetelijk (en vooral diervriendelijk) paasontbijt (of brunch!).

Luchtige, vegan paasontbijt pannenkoekjes

Meng voor 4 personen 26o gram bloem, 2 eetlepels suiker, 1 eetlepel bakpoeder en ½ theelepel zout. Meng in een apart kommetje 240 milliliter (plantaardige) melk, 1 eetlepel appelazijn en 1 theelepel vanille-extract. Giet het natte mengsel bij het droge mengsel en roer totdat er geen klontjes meer zijn.

Laat het mengsel even staan. Verwarm ondertussen een klontje (kokos)boter in een pan.

Tip: Hollandse variant? Gebruik dan een poffertjespan! Nog een paasontbijtidee: wafels! Gebruik dan een wafelijzer.

Giet voorzichtig wat beslag in de pan. Maak de pannenkoeken zo groot of klein als je wilt! Zet het vuur middelhoog en laat de pannenkoekjes in ongeveer 2 minuten gaar worden. Wanneer de bovenkant er droog uitziet, kun je hem omdraaien. Bak ze nog ongeveer 1 à 2 minuten op laag vuur. Ga zo door, totdat al het beslag op is!

Leg de pannenkoeken in een grote schaal. Serveer met wat ahornsiroop, notenpasta (bijvoorbeeld pindakaas of amandelpasta), vers fruit, een toefje kokosslagroom en/of wat gehakte, pure chocolade-eitjes (let op dat er geen melk in de chocolade zit als je vegan bent). Eet smakelijk!

Paasontbijt ideeën

Hartige scrambled tofu voor het paasontbijt

Snijd 1 blok tofu in dikke plakken en leg de stukken tussen twee handdoeken. Leg er wat zware boeken op en laat even rusten. Begin met snijden van je favoriete ‘scrambled’ groenten. Bijvoorbeeld een handje champignons, wat tomaten, een uitje of wat spinazie. Verwarm wat (kokos)olie in een pan en bak de groenten totdat ze gaar zijn. Verkruimel de geperste tofu met je handen en doe het samen met de groenten in de pan.

Bak de scrambled tofu een paar minuten. Kruid, naar smaak, je gerecht bij met wat tijm, oregano, (gerookt) paprikapoeder, zout en peper. Voeg een snufje kurkuma toe voor de kleur.

Tip: Ook lekker; een handje (veganistische) kaas en een scheutje (plantaardige) room voor een extra smeuïg effect!

Serveer de scrambled tofu in een mooie schaal. Eet het zo of op een broodje met nog wat extra verse groenten, zoals een plakje tomaat of gemengde sla.

Tip: Deze variatie met boerenkool is ook het proberen waard!

Paasontbijt ideeën
Een prachtige, vegan paastulband met gedroogd fruit en noten

Een vegan paasontbijt mag zo luxe zijn als je zelf wilt. Vandaar dat wij de dag starten met een heerlijke paastulband van Vegan Bliss Love.

Verwarm eerst je oven voor op 180°C en vet jouw tulbandvorm goed in met kokosolie. Wel 75 gram abrikozen, 75 gram rozijnen en 50 gram gojibessen in een bakje met warm water.

Doe vervolgens 350 gram rijstmeel, 1/2 eetlepel bakingsoda en 1 theelepel wijnsteenbakpoeder in de keukenmachine. Draai even rond en voeg vervolgens 2 grote, geprakte bananen toe aan het droge mengsel. Laat de keukenmachine draaien en voeg 200 milliliter warm water toe. Als het mengsel te droog is, voeg dan beetje bij beetje meer water toe tot je een stevig beslag hebt. 

Hak 75 gram walnoten en 50 gram pecannoten grof. Snijd naar wens de gewelde abrikozen ook fijner. Voeg de noten, het gewelde fruit en nog 50 gram pompoenpitten en 50 gram zonnebloempitten toe aan het mengsel. Meng het allemaal nog even goed door! 

Tip: Ook vijgen of andere soorten noten zijn lekker in deze tulband!

Doe nu het beslag in de tulbandvorm en strijk de bovenkant glad. Laat je tulband zo'n 45 à 50 minuten in de oven staan, totdat hij goudbruin is. Je kunt even testen of hij gaar is door een satéprikker in je tulband te steken. Komt hij er weer droog uit? Dan is jouw tulband klaar! 

Haal de tulband uit de oven en laat hem afkoelen. Als de tulband is afgekoeld, klop dan op de kanten van de vorm om hem los te krijgen. 

Garneer je tulband zoals je wilt, bijvoorbeeld met wat heerlijke, gesmolten, pure chocolade (check als je vegan bent of er geen melk in je chocolade zit!) en een handje gehakte pecannoten. Geniet van jouw paastulband! 

Paasontbijt ideeën
Toast met…

Mmmm…. een warm, getoast broodje. Daar zeggen wij geen nee tegen, zelfs niet tijdens het paasontbijt!

Toast wat plakken vers brood in een tosti-ijzer of in de pan en beleg met plakjes avocado, zongedroogde tomaten en pijnboompitten. Of beleg met een stukje van deze romige, Franse cashewkaas van Vegetus. Lekker makkelijk? Dan is wat groene pesto met groente of een lepeltje plantaardige paté ook heel lekker. Tegenwoordig verkrijgbaar in de meeste supermarkten. Je kunt het zeker vinden bij de biologische supermarkt. Serveer met nog wat extra verse kruiden, zoals tijm of rozemarijn.

Tip: Wij hebben een makkelijk overzicht voor plantaardig broodbeleg dat je gewoon kunt kopen in de supermarkt.

Paasontbijt ideeën
Nog meer paasontbijt ideeën?!

Jazeker, wij hebben nog meer paas ideeën! Wat dacht je van een frittata zonder ei? Of lekker makkelijk een kant en klaar croissantje? Misschien een verse fruitsalade, overheerlijke kaneelbroodjes, warme wentelteefjes of een smeuïg bananenbrood?
Deel je jouw paascreaties met ons via Facebook of Instagram?

Geschreven door: Nanouk
Mede dankzij mijn studie ben ik erachter gekomen wat voor effect het eten van dierlijke producten heeft op het milieu. Later kwam ik erachter dat mijn gezondheid erop vooruit ging. Daarnaast is het een hele fijne gedachten om te weten dat dieren niet hoeven te lijden door jouw keuzes. Vandaar dat ik iedereen, via ProVeg, wil inspireren om ook (meer) plantaardig te gaan eten!

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee!

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...