Blijf op de hoogte van de laatste vegatrends

Laatste nieuws weten over nieuwe vegan producten? Weten wanneer de leukste events zijn? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en word een kennisbron van vegafeiten!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Waar haal je het vandaan? Calcium

28-07-2017

De gemiddelde Nederlander denkt bij het mineraal calcium al snel aan koemelk. Melk wordt gezien als de belangrijkste bron van calcium, maar is dat terecht? En kun je zonder koemelk wel aan genoeg calcium komen? Calcium is nodig voor sterke botten en een goed gebit, dat is algemeen bekend. Het mineraal is echter ook onmisbaar voor goed functionerende spieren en een goede geleiding van prikkels naar de zenuwen. Daarnaast heeft het een positieve invloed op onder andere de bloedstolling en de celgroei. Het is dus noodzakelijk om er voldoende van binnen te krijgen, maar calcium is zeker niet alleen in koemelk te vinden. Wist je dat groene (blad)groenten veel calcium bevatten? Bijvoorbeeld spinazie en boerenkool! Maar ook in het gras dat de koe eet zit er vol mee. Niet verbazingwekkend dus dat haar melk ook dit mineraal bevat.

Verder is aan de meeste plantaardige melken calcium toegevoegd. Meestal net zo veel als er in koemelk zit, ongeveer 120 milligram per 100 milliliter. Verrijkte sojamelk is dus een prima alternatief voor koemelk.

Ook tofu bevat behoorlijk wat calcium. Kijk maar in de onderstaande tabel.

Calciumrijke plantaardige producten

ProductCalcium in mg per 100 g*
Tofu188
Boerenkool180
Sojamelk (verrijkt)120
Spinazie105
Tempeh91
Gemengde Noten90
Sperziebonen70
Andijvie54
Kikkererwten46
Peultjes40
Broccoli38
Witte bonen38
* NEVO tabel 2011 Een plantaardig eetpatroon hoeft dus helemaal geen invloed te hebben op de totale calciuminname of –opname. Met een variatie in groenten, verrijkte plantaardige melk en andere plantaardige variatie krijg je er voldoende van binnen.

Een maaltijd boordevol Calcium

Wil je meer weten over hoe je bijvoorbeeld boerenkool kunt gebruiken. Lees dan in dit artikel op onze website hoe je boerenkool tot een heerlijke smoothie kunt omtoveren. Of hoe je de bladeren van boerenkool kunt gebruiken voor het maken van knapperige en gezonde chips. Ook voor tempeh staan de beste tips voor de bereiding van deze calciumknaller voor je klaar. Meer zin in tofu? Op de website van de Viva Las Vegas kun je veel recepten vinden voor deze klassieke vleesvervanger!
   

Geschreven door: VLV
Viva Las Vega's maakt vega eten makkelijk, lekker en leuk voor iedereen.

Lees nog meer

Doe mee aan de VeggieChallenge!

Dertig dagen minder vlees eten: het is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. Daag jezelf uit met de VeggieChallenge. Wij helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning

Doe mee en win

Blijf op de hoogte van veganieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe vega producten, acties en events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Viva Las Vega´s en wij zorgen dat je altijd op de hoogte blijft!
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam

Doe een donatie

Steun Viva Las Vega's met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Jouw e-mailadres
Jouw voornaam
Secure and Spam free...